top of page
Search
  • Writer's pictureAdriana Knispel

Kulturkarnevalen 2020

Hösten 2020 fick jag för tredje året i rad vara med och arrangera ungdomsevenemanget Kulturkarnevalen, denna gång på deltid vid sidan om mina studier. På grund av pandemiläget ställdes vi inför helt nya problem när det kom till att arrangera ett tryggt och roligt evenemang. Under hösten ändrades situationen många gånger, vilket krävde mycket flexibilitet och kreativitet för att hitta nya lösningar. I slutändan ordnades evenemanget dels på nätet, med några få workshops på olika håll i Nyland.


Mina arbetsuppgifter inkluderade planering och skapande av material till sociala medier, grafisk design, skapande av marknadsföringsvideon och annat marknadsföringsmaterial, kontakt till deltagare, uppdatering samt testning av hemsidan och anmälningssytemet, koordination av volontärer samt planering och skapande av evenemangsplattformen. Som del av produktionsteamet var jag med i planeringsprocessen för evenemanget som helhet.


En av mina mest intressanta arbetsuppgifter detta år var att planera och genomföra den digitala delen av karnevalen. Jag fick undersöka olika alternativ för en digital plattform, med fokus på att bibehålla karnevalskänslan som är så viktig för evenemanget. Vi ville att ungdomarna skulle få möjlighet att umgås, prova på nya saker och vara kreativa även under undantagstillståndet. Karnevalen hölls på en Discord-server, som var byggd för att ungdomarna dels skulle kunna umgås i skilda undervisningsrum med sin grupp under workshoparna, men även kunna samlas i större rum för umgänge och för att dela innehåll de skapat under dagen. Jag fokuserade mycket på att alla skulle känna sig trygga och bekväma under evenemanget även fast det hölls virtuellt. Slutresultatet var mycket lyckat och vi fick mycket god respons från deltagarna.


Om evenemanget:

https://kulturkarnevalen.fi/om-karnevalen/

https://www.ostnyland.fi/artikel/kulturkarnevalen-corona-anpassas-i-ar/


Förberedelser

Produktionsteamet i studion efter avslutad karneval


16 views0 comments

Recent Posts

See All

Comentários


bottom of page